Respiratia paradoxala

Cand inveti sa faci exercitii de respiratie (precum Kapalabhati) se poate intampla sa ai o senzatie ciudata…ceva nu e in regula la miscarea abdomenului tau. Pare ca totul e invers!  Adica abdomenul se umfla  atunci cand expriri si se trage inauntru cand inspiri.

Stim deja ca o respiratie abdominala contracta muschuiul diafragmatic impingand cavitatea abdominala in jos si afara, deci abdomenul se umfla. Putem observa aceasta miscare atunci cand stam intinsi in postura de relaxare.

In respiratia paradoxala miscarea e inversa. Tragem abdomenul pe inspiratie – se umfla pieptul – si ridicam abdomenul pe expir.   Vei observa aceasta miscare inversa daca inspiri brusc si o cantitate mai mare de aer. Se intampla si in situatii socante, atunci cand te sperii si te ridici brusc sau sari ca sa eviti un impact.

Incerca sa respiri astfel in circumstante normale si observa cum te simti.  Respiratia paradoxala stimuleaza sistemul nervos simpatic intr-o masura mai mare decat respiratia toracica. De aceea, cateva astfel de respiratii vin la pachet cu o stare de agitatie. Acesta este si scopul ei: sa te pregateasca pentru o situatie in care ai nevoie sa lupti sau sa fugi, mobilisand in organism un val de adrenalina.

Nu este o problema daca la ora de yoga ti se intampla sa respiri ocazional paraoxal. La un moment dat te vei obisnui cu miscarea coordonata a  musculaturii abdominale si a diafragmei, iar paternul respirator de va normaliza.

Problema apare atunci cand respiram asa in cea mai mare parte a timpului, viata transformandu-se intr-o constanta urgenta. Corpurile noastre nu sunt construite pentru a sustine sistemul nervos simpatic – divizia lupta sau fugi – activat pentru o perioade lungi de timp.

Atat timp cat simpaticul este activat in detrimentul parasimaticului, digestia, circulatia, functia endocrina, functia sexuala si de apare a organismului au de suferit. Ele nu mai reprezinta prioritati, pentru ca organismul este in alerta.

Ce poti face?

La ora de yoga aceasta problema va dispare prin exercitiu.  Vei reusi sa coordonezi corect miscarea peretelui abdominal cu cea a muschiului diafragmatic.

Daca observi acest patern de respiratie si in alte situatii din viata ta poti incerca respiratia prin pai (pursed lips breathing) sau daca spatiul iti permite, te poti intinde si incerca un exercitiu de respiratie abdominala.

Bratele in lateral

In picioare sau pe la marginea scaunului, cu spatele drept,  bratele intinse, la nivelul umerilor. Urmaresti respiratia. Pozitia antreneaza o respiratie diafragmatica, ceea ce iti va induce o stare de relaxare.

arm-circles

Postura pesteleui

Este activata de asemenea o respiratie diafragmatica, ceea ce relaxareaza, activand din nou sistemul nervos parasimpatic.

 

Citeste si   3 posturi pentru o coloana vertebrala sanatoasa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *