Orientat catre proces

Se naste uneori o mistuitoare dorinta de schimbare: fie obiceiuri alimentare, fie ca vrem sa renuntam la fumat, exercitiu fizic, sa citim mai mult. etc.  Proiecte de schimbare personala. Dar..stiu eu (ca mie mi se intampla si am vazut-o si la altii) ca atunci cand ne gandim la schimbare, vrem totul sau nimic!

Vreau sa meditez 40 de minute..nu sa incep cu 5. vreau sa fac o ora de yoga zilnic, nu 10 minute pe zi si vreau sa citesc o carte pe saptamana…nu trei pagini pe seara. Ah, si vreau sa nu mai mananc vreodata in viata mea  chipsuri cu ardei!

Dalai Lama (intr-un dialog cu Paul Eckman) comenta despre  occidentalii, ca ne dorim ca rezultatele sa se intample repede, sa fie usor de obtinut  si eventual ieftine. Cu alte cuvinte suntem orientati  in eforturile noastre de obtinerea unui anumit rezultat. Nu ma intelege gresit, rezultatele conteaza si ne ghideaza in eforturile noastre. Totusi…daca educatia orientata catre obtinerea de rezultate este  sursa a atitudinii mindless (opusa mindfulness) in schimbarea comportamentului? Adica ne saboteaza atunci cand vrem sa iti schimbi naravurile.

Ellen Langer, autoare si cercetatoare in domeniul psihologiei sociale, povesteste  despre educatia orientata catre rezultate ca fiind una dintre radacinile atitudinii opuse celei mindful, adica mindless. 

Educatia, saraca, din primii ani ai vietii noastre s-ar face vinovata: procesul de invatamant este, inca de la gradinita, mai degraba orientat catre scopuri si rezultate, decat pe procesul prin care acestea sunt obtinute.

“This single-minded pursuit of one outcome or another, from tying shoelaces to getting to Harvard, makes it difficult to have a minful attitude about life.”

Intrebari precum “pot sa o fac?” sau “daca nu voi reusi?” predomina in eforturile noastre de invatare si creaza anxietate. De ce? Prin preocuparea exclusiva fata de succesul ori esecul activitatii respective. Exuberanta naturala sau dorinta de explorare nu sunt puse in valoare in aceste situatii. Tot ce conteaza este realizarea  corecta si conforme unui plan, desenul cel mai frumos sau culoarea cea potrivita. Si tot facand asta, aproape doua decenii din viata, ne obisnuim sa gandim despre noi si eforturile noastre in termenii de “sunt capabil sau nu sunt capabil sa gestionez aceasta situatie”‘.

Astfel, uitam sa acordam atentie modului real in care gestionam situatia, adica  procesului.

mindful

Sustinerea unui proiect, realizarea unui raport, pregatirea cinei sau un plan de schimbare personala sunt situatii familiare. Stim bine ce avem de facut. Asa ca nu ne mai obosim sa fim prea atenti, decat eventual la  cateva indicii necesare pentru desfasurarea si finalizarea actiunii. In rest gandul ne sta in alta parte sau ne intrebam cand terminam mai repede si ce rezultat vom obtine.

Mai exista si situatia in care esti pus in fata unui lucru nou, rovocator. Di aici, in virtutea atitudinii invatate, ramanem  preocupati, blocati pe succesul sau esecul actiunii  – ganduri angoasante de genul daca ma fac de ras, daca nu imi iese, daca sunt ridicola).

Ce drec eu ca se intampla, este ca  scapam din vedere  nuante ale situatiei, detalii pretioase ale procesului, ce tin de felul in care noi insine performam, dar si de cei din jurul nostru. Nu suntem in contact real cu situatia imediata, desi gandim activ si mult despre aspectele legate de rezultatul situatiei imediate.

La ce ma refer mai exact? In loc de “pot sa o fac?” ma pot intreba “cum  pot sa o fac?” .

Invatam astfel sa surprindem detalii ale procesului: cum respir, ce zgomote aud, ce senzatii tactile experimentez, ce expresii au oamenii din jurul meu, ce postura are corpul meu, cum bate lumina, ce textura percep  pe tastele la care scriu, ce gust are marul pe care mi l-am propus sa il mananc zilnic, cum arata copacii din parcul in care mi-am propus sa merg zilnic 20 de minute. Si lista poate continua. A fi orientat catre proces inseamna sa imi focalizez atentia pe detalii si elemente ce compun efortul pe care il depun. Cum ma simt, cum se simt altii, ce aud, ce gust, ce miros. Rezultatul este important insa…a ne focaliza numai pe el e ca si cum am citi carti doar ca sa le terminam.

Cred ca poate uneori fi util sa retinem ca noile obiceiuri incep cu pasi mici (1) si o perspectiva orientata catre proces (2).

(1) Putem invata ca in loc de 5 obiceiuri deodata sa introducem unul singur, iar cand simtim ca il stapanim, sa trecem la urmatorul. In loc de 10 lucruri de realizat intr-o zi, ne putem propune 3, pe care stim sigur ca le putem face, iar asta ne va creste increderea si eficacitatea autoperceputa.

(2) Putem invata sa ne focalizam atentia pe  acele detalii ale actiunilor noastre  ce raspund la intrebarea “Cum se intampla si se simt lucrurile, in acest moment?”

 Ce zici?

Intr-un articol anterior, poti citi despre cum propriile credintele (corecte sau nu) despre propria capacitate de a produce o schimbare vor influenta initiarea si finalizarea schimbarii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *