Pentru noi, entuziastii inceputului de an

In fiecare inceput de an ni se umple capul de entuziasm. Mutam muntii din loc, slabim, facem exercitii regulat, ne sunam mai des parintii, citim o carte pe luna, dintre care, prima este despre obiceiuri si despre cum sa produci schimbari durabile in comportamentul nostru. Si, totusi, ceva se intampla, pentru ca, cel putin pentru unii dintre noi,  pana prin luna aprilie, rezolutiile de la inceputul anului isi dau duhul si sunt ingropate sub tone de alte sarcini si obligatii.

Fie ca ai sau nu o rezolutie pentru anul asta, s-ar putea sa fie util sa  stii cateva lucruri despre…

1.Disciplina

Eu cred ca e un cuvant gresit inteles. Hai sa ii facem dreptate! Disciplina ar putea fi un set ordonat de obiceiuri pe care TU le ALEGI si le construiesti, constant, in timp, putin putin. Secretul? De fiecare data cand te abati (is part of being human), este musai sa revii, fara prea multe comentarii,  la obiceiul pe care ti l-ai propus. Suntem un ghem de obiceiuri. Asa ca, desi e buna, nu te baza numai pe vointa. In zielele noastre, cel mai adesea ne gasim epuizati, lipsiti de puterea vointei – in fata alegerilor, suprastimularii vizuale, multi-tasking-ului, etc. In acele momente, disciplina este cel mai bun prieten al nostru!

2.Realismul (angajamentului)

Cand schimbarea incepe cu multe, multe lucruri pe acre ti le propui, ajungi sa te simti coplesita de sentimentul neputintei si nereusitei.  De exemplu, lectura. Tu vrei sa citesti 2 ore pe zi. Stii insa, ca programul nu iti permite. Nu mai citesti nimic. Ce ai zice daca ai citi 20 minute pe zi (pe ceas!)? Ah, e prea putin?  In schimbarea comportamentului si construirea obiceiurilor, functioneaza de minune principiul “less is more”. Important e sa traiesti subiectiv sentimentul reusitei, care te va ajuta sa iti consolidezi obiceiul.

3. Toleranta

Mai exact toleranta la frustrare. In lumea mega ofertelor pentru tine, in lumea in care doar tu contezi, in lumea in care totul este la un click distanta, internetul este mega rapid, a gonflarii stimei de sine, ei bine, sunt cateva tabuuri ce au legatura cu TOLERANTA. Toleram greu frustrarea. Iesim timid din zona de confort, ne plictisim repede. Moment in care, este musai sa facem “doar ceea ce simtim”. Daca ne folosim doar simturile si intuitia pentru a ne schimba comportamentul, viata noastra va fi caracterizata de haos, opusul disciplinei. Uneori va fi greu. Alteori o sa esuezi. Dar o sa si reusesti. Este un proces in care, cel putin nu esti singura!

4. Contextul

Cand vrei sa schimbi un comportament, fii atenta la context.  Modificarea mediului in care traim ne  ajuta sa ne remodelam comportamentul. Obiceiurile nedorite pot fi schimbate prin modificarea trigerri-lor ce le pot declansa. De exemplu, daca vrei sa te lasi de fumat, arunca din casa brichetele, scrumierele si schimba’-ti parfumul. Si, da..renunta o perioada la iesirile in oras cu prieteni fumatori.  Vrei sa faci mai mult sport?  Introdu cateva elemente care sa promoveze acest comportament. Poti pune salteua de yoga  sau pantalonii aia super misto (pe care ti-ai luat cu 150 de lei special pentru asta) la vedere. Lasa-ti cartea pe care o citesti pe birou. Sau, asculta interviuri si TEd talk-uri cu persoanele pe care tu le admiti si manifesta comporatmentele dorite de tine. Te vor inspira.

Rezolutia mea pentru 2016 este sa inchei anul cu… o rezolutie. Cateva lucruri pe care sa continui sa le fac si in luna noiembrie sau decembrie, perioada in care renunt la unele  obiceiuri, in lumina promisiunii pe care inceputul anului urmator pare sa o faca.

Comments are closed.